Getuigenissen

Getuigenis op Belgian Bootshow 2019 :

Mijn eerste ervaring was op de eerste open zeildag in 2014 in Heist. Ik had een artikel gezien over de open zeildag van Sailability en ik was zeer benieuwd of ik zou kunnen zeilen. Daarom schreef ik mij in. Mijn eerste ervaring was direct een geweldige ervaring. Ik mocht mee met de trimaran op volle zee bij 5 Beaufort. Zalig was dit. Ik kon niet meer zien omwille van de liters zeewater die ik over mij kreeg.

Vanaf dan ben ik iedere maand gaan zeilen in Brugge. Eerst in de grote boten zoals the first. Het was zalig: een beetje dobberen op het water, genieten van de zon en het waaien van de wind door de zeilen.

Na een tijdje wou ik meer actie, ik koos om mee te gaan met een klein bootje: de Hansa. Met deze boot kon ik met de zeilbegeleider mee helpen zeilen. Eerst mocht ik sturen terwijl de zeilbegeleider uitleg gaf op wat ik moest letten.

Begin 2017 hoorde ik van Sailability dat ze een cursus competitief zeilen gingen plannen. Ik vond interessant om te weten hoe je moest zeilen en om mee te doen aan wedstrijden. Daar leerden we alle regels en kneepjes van het vak. Als ik mij goed herinner was dat toen enkel theorie. De praktijk deed ik in Brugge toen het reguliere zeilen was.

Mijn eerste buitenlandse wedstrijd was in september 2017 naar Zwitserland. Samen met Tim vertegenwoordigde ik de Belgische delegatie. Dat was een hééél leerrijke ervaring omdat je daar echt de wedstrijd-theorie in de praktijk zag.

In april 2018 heb ik voor het eerst solo gezeild. Ik vond dit super om zelf een boot te besturen. Met een auto zal ik nooit kunnen rijden omdat je dan als persoon met een handicap beoordeeld wordt of je wel in staat bent om met een voertuig te rijden. Sailability daarentegen biedt ons de kans om zelfstandig, solo, een boot te besturen. Als ik in een zeilboot zit, voel ik mij vrij zoals een vis in het water.

In september 2018 ben ik voor de tweede keer naar Zwitserland geweest met Sophie, Danny en Luk en zeilbegeleiders: Wouter, Bjorn, Ronald en Hilde. Dit was voor mij ook mijn eerste solo-wedstrijd. Mijn eerste wedstrijddag ben ik geëindigd op de 10e plaats van de 22. Ik was geschrokken dat ik op de 10e plaats eindigde, wat een zalig gevoel!!!

Wat betekent Sailability voor mij? Enerzijds het zeilaspect zoals ik juist verteld heb. Anderzijds de goeie sfeer in de club en gewoon het feit dat je bij een club hoort, maar vooral: de vriendschap!

Toen ik het artikel van Sailability jaren geleden las, had ik nooit gedacht dat ik ooit zou zeilen, laat staan “ of in mijn geval: zitten” dat ik ooit alleen zou kunnen zeilen…

Julie

Getuigenis op Belgian Bootshow 2019 :

Ik ben Danny Tyvaert 61jaar en 1 van ons competitie team Sailability.be.

Na een 26 jaar rolstoelgebruiker met veel problemen, operaties en depressieve
momenten , zoals ook de meesten van ons vrienden met een beperking !

Een kleine 6j geleden heb ik tijdens een verlof 1 maand op het Zilvermeer te Mol toevallig kennis gemaakt met de groep van Sailability aan de haven , waar ik onmiddellijk het vriendelijk voorstel kreeg eens mee te zeilen ! Ik had nog
nooit gezeild ! Wel een passie voor watersport met kano ! Eerst even met een
grotere Fsix mee gezeild en daarna met een Hansa met begeleider; vanaf dat
moment wist ik het ! Het directe contact met het water en wind was en blijft
onbeschrijfbaar !

Ik heb toen ieder weekend van mijn vakantie met de Hansa meegezeild.

Onder tussen hebben er meerdere zeilclubs samen gewerkt met Sailability en rijden we half België rond om maar te kunnen zeilen: ik had een vreselijke microbe te pakken !!

Dank zij de vrijwilligers heb ik ervaring  kunnen opdoen ! Met vallen en terug
te kruipen, letterlijk in en uit het water, om uiteindelijk zelfstandig te kunnen zeilen.

Zo kan ik nu ook anderen begeleiden ; en hebben ze me verleden jaar zo zot gekregen om competitie te zeilen !! In België en zelfs meegezeild in het Zwitsers kampioenschap – een pracht ervaring met prachtige collega’s en vrienden. Dit jaar staan er al verschillende wedstrijden op ons agenda: Frankrijk; Nieuwpoort; Zwitserland.

Zo zie je maar , wat er ook gebeurd in je leven verlies nooit de moed en zoek
een uitdaging die je leven terug kleur en voldoening geeft !! Met de steun van
vrijwilligers maar ook niet te vergeten uw naasten !

En wie weet heeft er iemand van jullie interesse om mee te doen, of vrijwilliger te worden of aan sponsoring te doen ?
Mijn dank voor jullie aandacht !!

Danny

Getuigenis op Belgian Bootshow 2019 :

Zeilen laat mijn handicap naar de achtergrond verdwijnen en doet mij mijn grenzen verleggen.

In 2017 mocht ik dankzij Sailability en BZYC een aantal keer meezeilen.

Wind en water zorgden voor een prettig doorbreken van de dagelijkse – soms letterlijke – sleur.

Al snel kreeg ik honger naar meer: zelf het roer in handen nemen.

2018 zou het jaar worden waarin ik leerde zeilen. Het competitiezeilen van Sailability leek mij de snelste manier om het zeilen onder de knie te krijgen.

Na mijn eerste schuchtere pogingen op het water dacht ik tegen een grens te stoten. Mijn dagelijkse frustraties over dingen die mij niet meer lukten, sijpelden ook bij het zeilen in mijn gedachten: het ging me te traag, niet goed genoeg, ik zou het nooit kunnen, …

In mei en juni 2018 wou ik er de brui aan geven. De zeilbegeleiders en medezeilers geloofden wel in mij. Met kleine stappen brachten ze mij steeds wat kennis bij.

Mijn eigen bijdrage in de boot werd steeds groter. Handelingen kwamen automatisch. Ik had terug plezier in het zeilen. Mijn doel voor 2018 was bereikt: ik kon meehelpen bij het zeilen.

En toen verscheen de wedstrijd in Zwitserland op de kalender en kwam de vraag of ik zin had om mee te gaan.

Die vraag ging niet langer over kunnen zeilen maar vooral over het achterlaten van mijn veilige thuis.

Sinds de aanvang van mijn ziekte in 2005 was ik nog nooit zonder mijn man of moeder een nacht van huis geweest.

Er waren voornamelijk angsten waardoor ik het niet zou doen.

Het aanstekelijk enthousiasme van de medezeilers en zeilbegeleiders was zo sterk dat ik besloot om het er toch op te wagen.

Ik beleefde de tijd van mijn leven:

* met tot 5 beaufort wind waren de zeilomstandigheden ronduit spectaculair

* de sfeer rond het gebeuren was fantastisch

Ik was niet langer de dame in de rolstoel maar een grensverlegger. Het gaf me zo een boost dat ik mij in oktober solo op het water waagde.

Zeilen bij Sailability laat me mijn handicap vergeten.

De zeildagen bestaan uit samenhorigheid, vriendschap, onafhankelijkheid en de nadruk op dingen die je wel kan.

Sophie

Reaktion nach offenem Segelwochenende in Butgenbach – Reactie na het open zeil W.E. in Butgenbach – Réaction suite au W.E. portes ouvertes à Butchenbach – 26-27/05/2018  :

Ein wirklich wunderbares Projekt, dass Menschen mit Beeinträchtigung ermöglicht zu segeln und ihnen so ein unvergessliches Erlebnis beschert! Das Projekt unterstütze ich sehr gerne, da es zeigt, dass Sport keine Grenzen kennt und Menschen aller Altersstufen, aller sozialen Schichten, aller Kulturen und Menschen mit und ohne Beeinträchtigung verbindet.

Vize-Ministerpräsidentin und Ministerin für Kultur, Beschäftigung und Tourismus bij Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft

Ik ben begin 2016 als zeilbegeleider gestart bij Sailability. Het is elke (vaar)zondag weer een uitzonderlijke belevenis te mogen zeilen met mensen met een beperking: je ervaart hun geluk te mogen en te kunnen zeilen. Het is voor hen telkens weer een uitdaging en een overwinning op het lot en hun beperking om in de boten te geraken en ermee te varen. Hun vreugde, hun geluk en hun dankbaarheid zijn voor ons de grootste erkenning.

Tevens besef ik telkens opnieuw welk geluk wij hebben met onze kinderen en kleinkinderen, ben ik hiervoor bijzonder dankbaar en voel ik de noodzaak om de maatschappij iets terug te geven. Sinds eind 2016 ben ik ook in het bestuur enthousiast actief als PR en fundraising.

Jean-Louis

Zeilbegeleider

Wat mij motiveert om voor Sailability Vlaanderen te werken is de vreugde die je op de gezichten kunt lezen van de ouders en kinderen die plots beseffen dat zeilen echt voor iedereen mogelijk is! En daardoor een nieuwe hobby ontdekken die ze regelmatig gaan kunnen doen in familieverband of onafhankelijk van hen.

Ik vind de sfeer binnen de vzw ook super, heel veel goede wil en solidariteit, iedereen is gewoon altijd goedgezind en enthousiast, ik krijg er elke keer veel energie en vreugde van terug! ????

Vincent

Vrijwilliger

Volgende fijne getuigenis ontvingen we van De Kompanie, een creatief atelier voor personen met een mentale beperking. Hier kan u ook enkele foto’s bekijken.

Beste Philippe,

Hiermede willen wij u en uw medewerkers Vincent, Georges, Ingrid, Christiaene,… nogmaals bedanken voor de 2 prachtige zeildagen waar onze jongeren weer zo van genoten hebben!

Nogmaals doen wij ons hoedje af voor uw inzet en die van de Sailability begeleiders. Jullie hebben dit met liefde, vriendelijkheid en toewijding gedaan. Dankzij hun geduld en begrip voor de beperking van onze jongeren hebben zij het zeilen optimaal kunnen beleven. Wij staan in bewondering voor uw organisatie. PROFICIAT!

Duizendmaal dank!

Groetjes,

Ann Van der Linden

Ondervoorzitster

De Kompagnie

Getuigenis op Belgian Bootshow 2019:

Ik ben altijd gefascineerd geweest voor alle watersporten maar dan vooral het zeilen.
Ik ben voor de eerste maal in een zeilboot gekropen toen ik 18 jaar was, 1 jaar na mijn ongeval.

Maar 38 jaar geleden was het niet zo vanzelfsprekend om te gaan zeilen met een beperking. Toen ik vroeg om te leren zeilen, dachten enkele mensen zelfs dat er iets serieus mis was met mij en dat deze vraag wel eens het gevolg kon zijn van een restletsel van mijn ongeval…Maar nee hoor… Ik wilde en zou gaan zeilen.

Na heel veel weerstand deed ik mijn eerste zeilkamp bij het Bloso te Nieuwpoort. Fantastische ervaring… eindelijk terug een eigen mobiliteit !

Gedurende jaren heb ik dan op zee kunnen zeilen met meerdere keren oversteken naar de Engelse eilanden.

Op een bepaald moment dacht dat ik afgekickt was van het zeilen want enkele jaren had ik andere prioriteiten maar nee hoor !
Dat bacterietje zat er nog steeds en terug ging ik de zee op. Ondertussen heb ik de 3 graden van de kustvaartopleiding doorlopen en ook Yachtman behaald. Met mijn bootje op zee… het echte vrije leven !

Maar daar ik vroeger nog ander competitie heb gedaan, toch begon dat competitiebeestje in mij terug te kriebelen en toevallig kwam ik in die periode in contact met Sailability tijdens de REVA beurs te Gent. Al vlug was de eerste afspraak geregeld en ging ik voor de eerste maal het water op met de Hansa samen met mijn begeleider Björn. Het is inderdaad wel even wennen om met de Hansa te varen… Dat ding kan wel goed overhellen en het water is jandorie heel dichtbij…

Maar het is echt fun ! Na verschillende keren te hebben gevaren op de reguliere zeildagen, werd me gevraagd of ik interesse had om met de Hansa competitie te gaan varen… Mijn antwoord was er heel gauw…

In 2017 stond ik voor de eerste maal aan de start van Flanders Sailability Cup op het Galgeweel te Antwerpen. Een overweldigende ervaring… Samen met collega’s met een beperking uit Frankrijk, Zwitserland, Engeland, allen met een rugzak vol met ervaring met de Hansa, gingen we van start…
Toen zeilde ik in duo met Lies. Natuurlijk konden we niet winnen maar we hebben ons enorm geamuseerd en daar gaat het toch ook om !

Zo zijn er nog verschillende wedstrijden de revue gepasseerd in België, Frankrijk en Zwitserland. Ik moet nog heel veel leren maar dat stimuleert me juist om verder te oefenen.

Tijdens zo’n wedstrijd gebeurt er wel altijd iets… Misschien enkele voorbeeldjes…

Een deel van ons team nam deel aan de 4 uur van Brugge, een marathon regatta. Die wedstrijd zeilde ik in duo met Sophie.
Onze groep zeilers vormen zo’n close team dat tijdens deze wedstrijd Danny ons zelf een bezoekje bracht op onze boot… Maar dan ook letterlijk ! Door een sterke wind werd hij met boot en al op onze Hansa geblazen… En dit zonder kloppen want de bel deed het blijkbaar ook niet… Even schrikken maar onmiddellijk alle hens aan dek …. Verstand op nul en zo snel mogelijk verder zeilen…

In een driedaagse regatta in Blériot in Frankrijk was het een weertje waar je geen hond zou doorjagen… dus zaten Ronald en ik te bibberen in onze Hansa in een temperatuurtje van 5 graden…
Daarbij kwam nog dat er een felle wind stond van 5 beaufort… Dus het duurde niet echt lang vooraleer we eigenlijk meer het gevoel hadden dat we een bad aan het nemen waren dan dat we een regatta aan het zeilen waren. Alles natuurlijk zeiknat vanaf de eerste dag… de volgende dagen hebben we daar met onze skibotten verder gezeild… Niet echt de gepaste kledij en na drie dagen was iedereen versleten en nat maar… heel happy en voldaan.

In de regatta in Zwitserland in september 2018 waren de weersomstandigheden zelfs nog erger… windpieken tot 6 beaufort… Maar toch zaten we te popelen om het Meer van Neufchâtel op te gaan. Eigenlijk geleken de omstandigheden meer aan onze Noordzee… Golven soms hoger dan onze Hansa… Met als gevolg terug water in de boot…. Tijd om te hozen als we niet wilden verzuipen…
Dus mijn zeilpartner was aan het hozen terwijl ik het roer en schoten overnam…
Maar wat bleek ? Als Ronald 5 liter water uit kieperde aan bakboordzijde kwam er op hetzelfde moment 20 liter water binnen langs stuurboordzijde…
Toen ik na deze manche  uit de Hansa werd gehesen, geleek ik meer op iemand die net door een Carwash had gereden… Dus vlug onze kleedkamer in die eigenlijk een gewone camionette was… wat men noemt improvisatie…
Maar toch gingen we verder… zeilpakken en -botten drogen met de haardroger in de hotelkamer tot middernacht om toch maar een droog pak te hebben om de volgende dag van start te kunnen gaan.

De laatste dag was dan nog de grootste challenge. De wind sloeg echt rond onze oren… Toch wilde ik de solo manche niet laten voorbijgaan. Dus terug het water op… De eerste opgave was om op een veilige manier het haventje buiten te geraken wat ook al niet zonder slag of stoot gebeurde. Door de sterke wind werd mijn boot tegen de rotsen van de havenmuur geknald. Weliswaar zonder echte schade maar de bibber zat er toch wel een beetje in.
Na het startsein stormde elke deelnemer over de start en dan begon het. Ik zag aan bakboordzijde een giek de lucht ingaan… aan stuurboordzijde een stuk mast passeren zonder boot… Die manche heb ik echt een volledige Hansa in wisselstukken zien passeren…
Fantastische ervaring. Eigenlijk was het tijdens deze wedstrijd de prioriteit om gewoon met de boot niet om te kiepen en er geen zwemwedstrijd van te maken…. Maar bovenal ik had terug mijn eigen grens een beetje kunnen verleggen.

Zeilen met de Hansa is gewoon de max. Het geeft meeen vrijheid. Zeilen is voor mij een passie. Het helpt mezelf heel zeker met mijn revalidatie. Het geeft me de stimulans om actief te blijven om toch fit aan de start te staan voor een wedstrijd. Zeilen is voor mij de benzine die ik nodig heb om door het leven te gaan.

Daarnaast kreeg ik er een hechte groep vrienden bij die allen gebeten zijn van het zeilen. In onze groep speelt de beperking geen enkele rol meer. Want iedereen zit letterlijk en figuurlijk in het hetzelfde schuitje.

Ik kan het zeilen voor mensen met een beperking met de Hansa heel sterk aanbevelen.

En by the way… iedereen is natuurlijk van harte welkom om de Hansa eens uit te proberen op één van de reguliere zeildagen en misschien zien we u in de toekomst als lid van ons competitie team als G-zeiler, begeleider of vrijwilliger.

Ik had hier graag een dankwoordje gezegd voor onze coach Björn en al onze begeleiders en vrijwilligers bedanken die dit alles mogelijk maken en vele weekends die zij opofferen om ons deze fantastische ervaringen te kunnen geven.

Hopelijk tot gauw op het water !

Luc

Reaktion nach offenem Segelwochenende in Butgenbach – Reactie na het open zeil W.E. in Butgenbach – Réaction suite au W.E. portes ouvertes à Butchenbach  – 26-27/05/2018 :

Merci aux organisateurs et aux bénévoles !!! Super journée – vivement l’année prochaine mais je viendrai à Vilvoorde prendre quelques cours de voile. Merci a Alexandre et Magda super sympa. Merci à Chrsitiane pour son cours de voile et quel cadre magnifique !!!

Super équipe et avec une vrai prise en charge ! Extra !

Je conseille vivement à tous Sailability Vlaanderen si vous désirez tester de la voile!!

André

Bonjour à tous,

En réponse à votre mail, les personnes handicapés ( ❤️?) ne savent que vous remercier de l’événement, de l’énergie des initiateurs du projet de ce week-end et des futures évènements à venir.

Vous avez tous permis par cet événement les accès à ces loisirs et les accès a ce type de site pour des personnes ayant tous types d’handicaps et permettre  une journée sportive et loisirs adaptée.

Chapeau à tous pour l’encadrement par les bénévoles de Sailability et les moniteurs des activités et l’organisation des logements, repas, etc…

Je suis certaine que l’énergie et le bonheur qui a planée sur le lac ces deux jours fera des petits autant auprès des participants que des bénévoles … je te le souhaite Jean -Marc!

Je n’ai vu pour ma part que des sourires !

Merci pour tout à toute ta famille, l’accueil de toutes les personnes présentes de ta région et surtout MERCI à  toi Jean -Marc ( et soigne ton doigt !)

À très vite ,

Magda

Op een zondagmorgen in 2015 vroeg een goede vriendin, wiens man hersenschade opliep, of ik mee wilde naar Sailability in Mol. Uiteraard, want ik was benieuwd hoe zeilen mogelijk kon zijn voor iedereen. Ik ging mee aan boord en heb me dezelfde dag als zeilbegeleider aangemeld. Elke G-zeiler en elke vrijwilliger is anders. Maar één ding is voor iedereen gelijk: het gevoel van vrijheid op water. Nergens wordt zoveel gelachen en zie je zo’n smile op ieders gezicht. Het grootste zwak heb ik voor kinderen en jongeren: ze ondergaan echt een metamorfose op het water en dan zie je ook hun ouders genieten. Dus elk jaar ben ik reuze blij als het zeilseizoen terug begint!
Tanya

Zeilbegeleider

Sinds 2013 maak ik deel uit van Sailability als vrijwilliger. Een zondag per maand ga ik mee naar Mol om mensen te ontvangen, te begeleiden naar de boot, hen weer op te halen aan de steiger en terug te brengen naar het terras. Elke keer is dat weer een geweldige ervaring. Iedereen is enthousiast, zowel de mensen die komen zeilen als de monitoren en de vrijwilligers.

Het is zo fijn te zien dat mensen met een beperking of zonder beperking zo genieten van het zeilen en de ervaring op het water te zijn. Ondertussen is er een fijne vriendschapsband ontstaan zodat we behalve het zeilen enorm genieten van onze maandelijkse zondag.